Monday, July 22, 2019

How I made bricks



In the previous blog I showed you my design for the brick pavement I wanted to make for the Italian project.
So this weekend I've experimented a bit with making bricks. I won't bore you with the methods that didn't work for me so this is what I did ;)
(Hopefully my English will be good enough to help you understand, but if you have question or comments just let me know)

In m'n vorige blog liet ik het ontwerp zien dat ik getekend had voor het terras van de Italiaanse bistro. Dit weekend ben ik wat gaan experimenteren met verschillende manieren om straatsteentjes te maken. Ik zal jullie niet vervelen met alle mislukte pogingen dus dit is hoe ik het uiteindelijk heb gedaan ;)

I just used simple white air drying clay, and then I mixed some soft pastel (powder) with the white clay. Didn't know if it would work, but it seems to do ^^

Ik heb de luchtdrogende witte klei van de Action gebruikt die ik gemixt heb met het poeder van zachte pastels. Ik had geen idee of dat zou werken, maar blijkbaar wel ^^

I taped some baking paper on the oilcloth tablecloth so the clay wouldn't stick to the tablecloth.
I wanted the bricks nothing thicker than 2 mm so I glued two Balsa slats 2 x 2 mm to the baking paper.
The bricks I need are 17 x 5 mm so I put the slats 8 cm apart which would be the right width for 16 bricks. I made marks on the slats every 17 mm (the length of the bricks), covered a rolling pinn with cling film and mixed soft pastel with the white air drying clay untill it was the right colour.

Met plakband zette ik een stuk bakpapier vast op m'n (knutsel) tafelzeiltje, zodat de steentjes niet aan de ondergrond zouden plakken. Omdat ik dunne steentjes wilde, heb ik twee Balsa latjes van 2x2 mm met Tacky glue op het bakpapier gelijmd. Dikkere latjes (of wat je ook wilt gebruiken) zorgt voor dikkere steentjes. Ik koos voor 8 cm tussenruimte, wat in mijn geval betekende dat er 16 steentjes tussen zouden passen.
Voor het ontwerp dat ik had getekend (gebaseerd op maten van echte stenen) moest ik steentjes van 17x5 mm maken. Op beide latjes zette ik dus met potlood streepjes op 17 mm van elkaar. Tenslotte bedekte ik een deegroller (bij gebrek aan beter ^^) met vershoudfolie en mixte de klei met het poeder tot de kleur die ik wilde.


I spread the clay between the slats, using the rolling pin to get a nice, flat suface.

De klei werd verdeeld tussen de latjes en uitgerold met de deegroller zodat ik een gladde, 2 mm dikke, plak klei had.


On both ends I put little holes every 5 mm ...

Aan boven- en onderkant prikte ik gaatjes op 5 mm afstand van elkaar ...


... and carefully drew lines with a ruler and a dull blade. Better draw three shallow lines untill you've cut through than doing it in one go because the clay will stick to the knife.

... zodat ik met een liniaal voorzichtig met een bot hobbymesje repen kon snijden. Het is het beste om meerdere keren lichtjes over/door de klei te gaan, want als je in één keer door de plak snijdt, trek je de klei mee aan je mesje.


After the long vertical lines I did the horizontal ones.

Na de lengte lijnen, legde ik een liniaal tegen de potloodstreepjes op de latjes en verdeelde de repen klei in 17 mm lange steentjes. Hiervoor gebruikte ik trouwens een 8 cm breed plamuurmes, wat ook een reden was waarom de afstand tussen de latjes 8 cm was ;)


To give the bricks more character I'd carefully brushed little bits of the soft pastel on them.

Om de steentjes wat meer karakter te geven - en hopelijk een wat ouder effect - strooide ik hele kleine beetjes poeder over de klei. Dit kun je zowel voor als na het snijden doen, maar als je het ervoor doet, kan je liniaal het eventueel wat uitvegen.


I used the 8 cm putty knife to lift the rows of bricks from between the slats so they would dry faster.
When they were half hard and I could separate them one by one, I put them in the oven (90 degrees Celsius) for a few minutes but only because I was impatient ;)
I did a second batch with a bit more brown mixed with the red soft pastel.

Je kan het natuurlijk twee dagen zo laten liggen om te drogen, maar zo geduldig ben ik niet ;) Met het plamuurmes bijna horizontaal (om het bakpapier heel te laten) heb ik voorzichtig rij voor rij op getild en los van elkaar gelegd. Om te voorkomen dat de steentjes 'vervormen' kun je het beste wachten tot de klei minstens al wat harder aan de buitenkant is :') 
En het is natuurlijk niet per se nodig met deze klei, maar toen alle steentjes los van elkaar waren, heb ik ze nog een kleine tien minuten in een bakblik in de oven geschoven op 90 gr Celsius om goed te harden.
Aan de tweede partij heb ik wat meer en donkerdere tinten poeder toegevoegd.


By using different colours of soft pastel and brushing them lightly, you'll get (hopefully) a feeling of older bricks :)
Every single brick will be lightly sanded, and given a bit rounder corners. I think I need approx. 1500 red bricks, so 1000 more to make :)

Door de klei in verschillende schakeringen te bakken plus ze ook nog hier en daar met losse poeder te kleuren (voor het bakken), krijg je bij het plaatsen van de steentjes een gemêleerd effect.
Nu de tijdrovende taak om steentje voor steentje de ruwe randjes een beetje te schuren. En zelf vind ik het bij dit soort steentje ook mooier om de hoeken wat ronder te maken. 
Ik schat dat ik zo'n 1500 rode steentjes nodig heb, dus nog 1000 bijmaken en dan de grotere grijze keien gaan maken :)

4 comments: