Friday, March 18, 2016

Een kast voor de Verenwinkel

Afgelopen weekend heb ik een kast gemaakt en omdat ik daar zulke leuke, positieve reacties op kreeg binnen de FB groep Poppenhuizen & Tips, heb ik het één en ander uitgewerkt voor degenen die het ook willen proberen.
Alles is driedubbel nagemeten, maar als er nog fouten in staan, laat het me dan even weten, dan pas ik het hier aan. Ik schilder mijn kast pas zodra ik de binnenmuren af heb omdat ik dan pas weet welke kleur ik ga kiezen. Het voordeel is dat nu op de foto's duidelijker te zien is hoe de onderdelen vastgelijmd worden :)




Deze kast is gebaseerd op de tutorial van Joann L. Swanson. Ik heb de kast ongeveer 1,5 keer zo breed gemaakt, en ook dieper. En verder heb ik alle maten in centimeters weergegeven ipv in inches.

Nodig: karton van ca 1,5 cm dik en tacky glue (ik gebruik zelf altijd houtlijm).
Instructies: Snij de onderdelen niet van te voren, maar per stap en meet het telkens goed na bij de delen die je al gelijmd hebt, want als het om millimeters gaat, snijd je al snel iets ruimer of krapper.
Ik heb geen verstand van al die verschillende soorten 'board' die in de Engelse tutorial genoemd worden. Ik gebruik platen die ik op een modelbeurs heb gekocht, maar karton is karton in mijn ogen xD
En een persoonlijke tip: ik laat elk onderdeel, elke plank, en elk latje altijd eerst een minuut of tien drogen voor ik de volgende lijm, dan is er ook minder kans dat er nog wat verschuift.

Elk hokje is 0,5 x 0,5 cm.


Werkwijze:
  1. Snijd de achterkant, 15 cm hoog x 15,5 cm breed + de zijkanten volgens de tekening.
  2. Lijm de zijstukken op de achterkant, in een hoek van 80 graden, goed aansluitend op de hoeken en rand.
  3. Snijd 3 planken voor het bovengedeelte, 15,1 cm breed x 3,5 cm diep (en check of ze precies passen en ook aan de voorkant niet uitsteken.) Lijm eerst een plank die de bovenkant van de kast is, goed sluitend vast tussen de zijkanten. Teken dan met potlood lijntjes op de achterwand en zijkanten in de kast,  daar waar je de twee middelste planken wilt hebben, en lijm ze daarna één voor één vast in het bovengedeelte.
  4. Snijd het middenblad uit volgens de tekening. Check weer of het goed in de kast past en teken een lijntje op de achterwand en zijkanten in de kast voordat je het blad vastlijmt. De uitstekende stukjes aan de zijkant rusten aan de zijkant op het ondergedeelte van de kast.
  5. Snijd 2 planken voor het ondergedeelte van de kast, 15,1 cm breed x 4 cm diep, en check of ze goed passend zijn. Teken weer eerst in de kast af waar je de planken wilt hebben. Eentje is de bodem van de kast en komt 1,4 cm vanaf de onderkant. De andere kun je naar wens plaatsen of zelfs weglaten als je een grotere ruimte in je kast wilt.
  6. Snijd een (bescherm)plaat voor de onderkant, 15, 4 cm breed x 1,4 cm hoog, en lijm die van voren tegen de onderkant, aansluitend aan de vloer en de onderste plank.
  7. Snijd een (sier)randje voor op die (bescherm)plaat, 15,4 cm breed x 0,5 cm hoog, en lijm die op de plaat zodat hij aan de bovenkant gelijk loopt.
  8. Snijd 2 (sier)randjes, 5,7 cm hoog  0,5 cm breed, check of ze goed passen en lijm ze aan weerszijden op de onderkast, tussen de middenplaat en de (bescherm)plaat.
  9. Snijd daarna een (sier)randje, 14,6 cm breed x 0,5 cm hoog, controleer de maat en lijm het dan onder de middenplaat tussen de beide randjes op de zijkanten.
  10. Ook voor de bovenkant snijd je een (sier)randje, 15,4 cm breed x 0,5 cm hoog, en lijm je dat aan de voorkant tegen de kast, zodat het gelijk loopt met de bovenkant en de zijkanten van de kast.
  11. Snijd 2 (sier)randjes, 7,7 cm hoog x 0,5 cm breed, check of ze precies passen en lijm ze tegen de voorkant van de kast, zodat ze gelijk lopen met de zijkanten.
  12. Snijd 2 stukken karton, één van 16,1 cm breed x 4,1 cm diep, en één van 16,5 cm breed x 4,3 cm diep. Lijm ze zodanig op elkaar dat de achterkanten gelijk lopen, maar de zijkanten precies even ver uitsteken. Lijm dit geheel, met het kleinste stuk karton aan de onderkant, bovenop de kast. Zorg dat de achterzijden van kast en bovenstuk weer gelijk lopen en het bovenstuk aan beide zijden van de kast even ver uitsteekt.
  13. Schuur ruwe randjes heel zachtjes met heel fijn schuurpapier (bv waterproof) en schilder en lak de kast naar je voorkeur als alle lijm goed droog is.


Veel plezier met het maken van de kast. Mocht je vragen of opmerkingen hebben, laat het me dan gerust weten!

No comments:

Post a Comment