Sunday, April 24, 2016

Meet Miss Sophie Scrivenshaft




Voordat ik een update over de winkel post, wilde ik jullie eerst voorstellen aan de eigenaresse :)
Juffrouw Sophie Pluimplukker aka Miss Sophie Scrivenshaft.
Ik hou van allitererende namen en dankzij de vertaling van Wiebe Buddingh moest ik kiezen voor het allitereren in het Nederlands of Engels :') Pluimplukkers is heel leuk voor een winkel met schrijfveren, maar als achternaam weinig charmant, vandaar mijn voorkeur voor het Engels hier.
Miss Sophie is een voormalig Ravenklauw. Niet verwonderlijk gezien haar voorliefde voor schrijfveren en mooi perkament, die haar met de paplepel is ingegoten.
Tot het einde van de Tweede Tovenaarsoorlog waren haar ouders namelijk de eigenaars van de Verenwinkel en Sophie vertoefde er hele dagen, tot ze op haar elfde naar Zweinstein ging. Na de oorlog besloten haar ouders te gaan reizen en nam Sophie de winkel over.

HET BEGIN


Op de beurs in Rijswijk vond ik deze dame. Ik zocht eigenlijk een wat ouder iemand, maar dan werd het gelijk een dame met een veel te chique e/o tuttig kapsel of een bejaarde :')
Dus hoopte ik dit popje een iets oudere uitstraling te kunnen geven en vooral iets minder op Ginny te laten lijken.
Pas toen ik haar badjas uitdeed, ontdekte ik trouwens dat ze twee verschillende armen lijkt te hebben, ook qua lengte. Ook met imperfecties vind ik haar schattig though :P

HAREN VERVEN

 

Eerst heb ik haar voor de zekerheid in plastic gepakt. Geen zorgen, ze kon nog ademen :P
Natuurlijk zijn er allerlei hele goede, ingewikkelde manieren om poppenhaar te veranderen, maar die durfde ik nog niet echt aan, of vond ik iets te duur. Uiteindelijk  heb ik het gewoon met wat acrylverf en een kwastje gedaan.


Ik begon met een poging om witte plukken te geven, maar dat is vrij lastig in donkerder haar. Daarom heb ik uiteindelijk kobaltblauw gekozen, wat ik achteraf wel passender vind.
De geverfde plukken kamde ik voorzichtig door en wreef ze tussen mijn vingers heen en weer om de overtollige verf te verwijderen. Ik wilde het niet te bont maken :)
Toen ik tevreden was, heb ik het in model gebracht, haarlak erover gespoten en het laten drogen met een lintje erom heen.

Ik zal niet zeggen dat dit nu de beste methode is en waarschijnlijk zal de verf in de loop der tijd vervagen of zelfs verdwijnen, maar dat vind ik niet erg. Ze kan altijd opnieuw naar de kapper :)

 EEN HEKSENHOED MAKEN



Ik vond een goede tutorial voor een heksenhoed op Pinterest van Gina Bellous. Ze maakt hele mooie poppen en verkoopt allerlei mallen en onderdelen voor poppen. Ook heeft ze een aantal fijne tutorials.
Eerst maakte ik een papieren versie om te zien of de maat goed was. Een uitgeprint patroon levert (bij mij) niet altijd de juiste maat op, weet ik inmiddels. Een restje dun, maar stevig zwart leer, was precies genoeg voor een hoed en ik was helemaal verliefd op het resultaat. Alle randjes wit heb ik bijgewerkt met een beetje zwarte acrylverf.

HEKSENHOED OPPIMPEN




In de tutorial van Gina stond hoe je de hoed een wat meer 'gedragen' en gekreukt uiterlijk kon geven. Dat vond ik een beetje eng om gelijk bij de zwarte hoed te doen, vandaar dat ik het eerst wilde testen met een ander, wat dunner lapje leer. Maar goed ook want bij het bevochtigen van die hoed begonnen de naden weer los te raken. Daarom heb ik ervoor gekozen de zwarte hoed veiligheidshalve zo te laten. De bruine is trouwens nog best leuk uitgevallen na het nodige plakwerk. Als je maar genoeg veren en kralen ed. opplakt ;)

Binnenkort wil ik een poging doen om schoenen en een gewaad te maken, maar voor nu is ze met twee linten omwikkeld.




No comments:

Post a Comment