Sunday, April 10, 2016

Een verslag van een dagje Poppenhuis- en Miniaturenbeurs



Gisteren ben ik naar Rijswijk geweest. Voor de allereerste keer de Poppenhuis- en Miniaturenbeurs   Poppenhuis- en Miniaturenbeurs bezocht, dus dat is wel een verslag waard :)
Ik ging samen met een vriendin, Wil, en hoewel we al treinkaartjes hadden, waren we blij dat we op de heenweg met Jolinda mee konden rijden, want natuurlijk was er net dit weekend werk aan het spoor!
Na een gezellig ritje van ca. twee uur, waren we rond half tien bij De Broodfabriek en konden nog even een kopje koffie doen voor de hal openging voor publiek. Als ik m'n indrukken met één woord zou moeten omschrijven dan zou het zijn: overweldigend! Een enorme hal, met ca. 150 verkoopstands met prachtig gedetailleerde poppenhuizen, beren, poppen en vooral de diverse miniaturen.


Achteraf heel blij dat we zo vroeg waren, want hoewel er al genoeg bezoekers waren, werd het na een uur pas echt druk. Gelukkig was ik goed voorbereid met mijn lijst van deelnemers, plattegrond, wensenlijstje en aantekeningen :) Ik had mezelf uit zorg om m'n portemonnee voorgehouden dat ik enkel dingen voor m'n winkel mocht kopen en daar heb ik me wonderwel aan kunnen houden ;)
Hier volgen wat indrukken van stands waar we ons aan vergaapt hebben, wat gekocht hebben, een leuk praatje maakte of een FB-bekende ontmoetten, zonder daarbij alle anderen te kort te willen doen :)


In het eerste gangpad was de inspirerende poppenhuis collectie van Marie en Annie Bestebreur tentoongesteld. Maar liefst 40 meter aan winkeltjes en diverse poppenhuizen van klein tot groot. De parfumwinkel, supermarkt uit de jaren 60 en Mulitvlaai zijn in het mini te bewonderen.


Wil had steeds geroepen dat ze niet aan het miniaturen zou slaan, maar bij het zien van dit allereerste huis, riep ze al dat als ik dat huis zou kopen dat ze mee zou gaan doen ;)


 In dit filmpje - tijdens een andere beurs - zie je het huis nog van wat dichterbij.




Bij Creaturen ontmoette we Joyce Emons, die prachtige mini schilderijtjes maakt, en die me versteld liet staan toen ze m'n volledige naam noemde zodra ik mijn voornaam vertelde :')



Bij 't Tafereeltje sprak ik Jenny weer die me vorige maand in Vlissingen zo fijn geholpen had bij de aanschaf van de deur en ramen voor de Verenwinkel. Later heb ik daar de kassa gekocht.
De uiltjes zagen we bij Ashtown, waar ik gelijk voor Wil een minihagedisje kocht.




Bij Minidoor troffen we Jolinda weer, die daar met de verkoop hielp. Ik was helemaal vergeten - maar Thea niet - dat daar m'n aanmoedigingprijs van de Adventskalender lag te wachten :)
De pincet kreeg ik ergens anders van Wil.



Mijn allereerste aankoop kwam bij Annelies de Kort: het truitje dat ik al on line gezien had en perfect voor Harry vind. Leuke behulpzame dame ook.




Deze jongeman liepen we tegen het lijf bij The Mini Factory (dacht ik). Hoewel zijn haar wat simpel is vergeleken met het popje dat ik thuis eigenlijk al Harry had gedoopt, was het gelijk duidelijk voor me: Dit moet Harry worden! ;)



Wil ontdekte voor mij deze zwarte kat bij A & R Miniatures, die we allebei perfecte keus vonden om te voorkomen dat er muizen aan het perkament in de Verenwinkel gaan knagen.



Voor het Onderhuisje bleek het de laatste beurs te zijn. Jammer want erg leuke dingen. Gelukkig worden alle artikelen overgenomen door Minidoor. (edit mei 2016: inmiddels staan alle artikelen al bij Minidoor op de website). Ik kocht daar paarse en lila lapjes badstof voor Wil, nadat ik haar uitgedaagd had een mini olifant te maken. Normaal gesproken maakt we die van een handdoek, gastendoekje en washandjes. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat, want die eerste mini ... het gaat haar vast lukken.


Het was erg leuk om Marike Wienia en Bas Middel van de FB groep MagicalMinds te ontmoeten, en om hun prachtige spullen in het echt te bewonderen. Helaas lukte het niet meer om nog terug te komen, want ik had nog wel een uur langer bij hen kunnen blijven kijken en kletsen  :)



Om twaalf uur in de koffiehoek, waar ik verschillende leden van de FB groep Popenhuizen & Tips ontmoette. Heel leuk om wat gezichten bij de profielen, en vooral bij de verschillende miniaturen te kunnen plaatsen ;)



Als eerste wilde ik na de koffie naar Stella Que Passa. Want ik had op hun site al verschillende leuke dingen gezien en hoopte dat ik die tegen zou komen. En jawel, ook voor de winkel; klokje voor in de grote kast, een deurklopper met leeuwenkop, en een deurkruk!
De rode stof, die ergens anders vandaan komt, is bestemd als voeringstof voor de tovenaarsmantel van een Griffoendor.



Rolinde's Reborn Baby's, zo levensecht dat het gewoon een beetje eng was. Heel knap, dat wel :) Leuk gesprekje gehad met (één van de?) maaksters.



De toekomstige eigenaresse van de Verenwinkel, Miss Scrivenshaft/Pluimplukker. Ik weet niet meer zeker waar ik haar gekocht heb, maar dat zo heel goed bij Hobbyboutique Monique  kunnen zijn, want die stand stond ook bovenaan m'n wenslijstje en had naast een groot assortiment heel veel andere leuke miniaturen.



Tenslotte nog hele mooi roomboxen van stands met de meest prachtige creaties;


Artofmini.com, waar ik ook het prachtige behang van grijze bakstenen heb gekocht.

Nalladris

Foto on line gevonden, want 'niet aanraken, niet fotograferen'. Maar zo mooi!!

Het mag wel duidelijk zijn dat dit bij lange na geen recht doet aan alle andere mooie dingen die er ook te zien waren. En dat we al moe waren voor we aan de drie uur durende terugreis begonnen, zal ook geen verrassing zijn.
Het was het echter zeker waard, en absoluut voor herhaling vatbaar. Maar eerst nog war sparen :')

4 comments:

  1. Als ik zo je verslag lees, wil ik weer terug!

    Enne.... Leuk dat Wil toch besmet is geraakt, ik zei het nog zo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, herkenbaar dat terug willen.
      Toen ik tegen Wil zei dat ik dacht dat twee keer per jaar financieel wel de max zou zijn, vroeg ze gelijk wanneer we dan gingen :)
      Dus we houden het er voorlopig maar op dat we in oktober weer naar Rijswijk gaan hihi.
      Ze blijft overigens ontkennen dat ze besmet is ^^

      Delete
  2. Hoi Arlette,
    ik kwam je blog tegen, erg leuk om te lezen.
    en in dit verhaal las ik dat je schreef dat Onderhuisje voor het laatst op de beurs stond. Dat klopt ook wel, maar alle artikelen van Onderhuisje zijn nu ondergebracht bij Minidoor - Workshops & Poppenhuisminiaturen, wist je dat?
    Kijk dus gerust op de website en in de 2e helft van 2016 gaan de artikelen ook mee naar de beurzen.....
    Groet Thea
    www.minidoor.nl

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoi Thea,

      Nog bedankt voor je reactie :)
      Ik heb inmiddels idd al vernomen dat je alle artikelen van Onderhuisje hebt overgenomen. Zal het er nog even bij vermelden ;)

      Delete